Revisjonshistorikk [tilbake]

Uavhengig av bilen du kjøper...husk at vedlikeholdskostnader og reparasjonsbudsjett i stor grad avhenger av hvor hard du er på gassen og hvor kult du synes det er å lage sorte striper på asfalten.

Ellers er f.ex en dieselbil fra første halvdel av 2000-tallet, f.ex Skoda Octavia eller VW Passat B5, rimelige både i innkjøp og bruk. God sikkerhet, gode kjøreegenskaper, greie å jobbe med, enkelt å få deler til. Octavia er på mange måter den greieste, med bla enklere forstilling. 110 hk TDI er best, men 90 hk versjonen fungerer den også - det er tross alt 1,9 liter begge to. Det virkelig store plusset med en slik bil, bortsett fra god drivstofføkonomi, er at det er biler som får deg til å kjøre mykt og trygt, du oppdager at bilen aksellerer raskere om du bruker dreiemomentet enn om du hyler avsted med mengder av turtall slik du gjør med en bensnimotor.

Om du har budsjett til en litt nyere bil, er de samme bilene fra andre halvdel av 2000-tallet like greie.

En pekefinger: chiptuning, eventuelt chiptuna biler bør du avstå fra. Det kan gi overraskelser, både av teknisk sort og av juridisk sort, det er ytterst sjelden de ekstra hestekreftene er ført inn i vognkortet.

Antall visninger