Revisjonshistorikk [tilbake]

Se på Skoda Octavia fra tidlig 2000-tall. Det er en sikker bil, i tillegg er det en grei bil både å jobbe med og få deler til. Både bensin og dieselversjoner der ute, 110 hk TDI er klart best. Vær ops på at dieselmotorene fra Skoda på denne tiden hadde en relativt enkel turbo, med en wastegate som rett og slett låser seg . Å bytte turbo er jo ikke noe stort problem, det koster noen lapper, men da har du en grei bil i 2-300.000 km til. Men kjøper du en bil som er gått 2-300.000, er du gjerne så heldig at forrige eier har skiftet turboen og det som måtte være av andre slitasjedeler for deg :-)

Gamle japanere? Tja......sjekk nøye om du i det hele tatt kan få deler. Husk at enkelte fabrikanter kunne ha forskjellige versjoner av både ditt og datt innenfor et og samme modellår. Mange potensielle fallgruver, ikke noe moro å reise frem og tilbake til nærmeste hoggeri for å prøve å finne deler som passer. Til japs finner du heller ikke tredjepartsdeler i samme grad som til VAG, mao får du fort grå hår i hue. Med Volvo er det annerledes, men om det ikke er veteranbil du skal ha....hvorfor ikke en litt nyere bil enn 240? Volvo hadde jo mange andre gode og greie biler før Ford kom inn i bildet :-) Og deler, det får du i søkk og kav - i tillegg er Volvo like grei å jobbe med som Skåda.

Skåda eller Volvo er på mange måter en smakssak, min subjektive oppfatnign er at det er enklere å finne en god Skåda til en grei pris enn en Volvo, Volvo har rett og slett vært for populær som ungdombil. Med Skoda er det enklere å finne en greit vedlikeholdt, gubbekjørt bil til en OK pris.

Antall visninger