Revisjonshistorikk [tilbake]

Dette fremstår som det ultimate motorhavari. Her er det rikelige muligheter for både mekanisk skade som følge av løse deler og metallspon fra turboen, og termisk skade etter at motoren nok bokstavelig talt har vært rødglødende. Både topplokk og stempelringer er svært utsatt ved en slik skade, og "løse deler" har jo en lei tendens til å havne i bånn til slutt - vi husker alle hine dage med råder som pluselig stakk ut på steder de aldri skulle vært. Så galt har det ikke gått for deg, men etter å ha sett motoren og undersøkt det som kan undersøkes fra "utsiden", ville jeg følt et behov for å demontere topplokket og se hvordan det er fatt. Det kan fortelle hvor omfattende skaden er, og gjøre det mulig å avgjøre hva du bør bestille av deler. Er du heldig, er det så enkelt som en topp-pakning, er du uheldg kan en byttemotor være et alternativ.

Litt arbeid er det, men om resten av bilen er bra, er det verdt det. Årsaken til hele moroa kan være så enkel som at din far har vært uheldig og kjørt med for høyt turtall over lengre tid, fremfor å utnytte momentet og tilpasse fart og gir etter vekta i stigningene. Å ha kjørt tyngre kjøretøyer en tid er en god erfaring i så måte, har selv bla kjørt i årevis med slep på halvannet tonn bak en Passat B2 diesel med 1,6 liter motor og 54 hk uten å oppleve problemer - på tross av at motoren var viden kjent for å blåse topplokk. Det som har skjedd, har skjedd, og selvfølgelig er det fornuftig å unngå å kjøre videre når slikt skjer, men alle kan gjøre en feilvurdering, det viktigste er å trekke lærdom til neste gang.

Antall visninger