Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei, jeg har samme problem med min Audi A4 1.8 turbo Quattro 2005. Problemet er størst om vinteren med mye kulde og fuktighet. Jeg har baklykter som har sprekker og det kommer fuktighet i baklyktene. Om vinteren lader batteriet seg ut og jeg må sette på laderen. Under kjøring kan kortslutning komme på og visning av temperatur slutter å vise riktig, dvs pilen går til null i stedet for ca 90 grader. Om etter en stund viser temperatur riktig på 90 grader. Problemet er borte om sommeren når solen skinner på baklyktene og tørker opp. Sporadisk feil er vanskelig å finne, men min erfaring er fuktighet. Jeg vil anbefale deg å sjekke alle lyktene, at det ikke er sprekker og fuktighet inntrengning. Det beste er om du anskaffer deg en vagcom kabel og lar den kjøre diagnostic kontinuerlig som del av feilsøking. Det virker for meg som du har en kortslutning som taper batteriet ganske ofte. En vagcom test vil avsløre det. Er det blitt gjort noe reparasjon på bilen før utladning av batteriet? Hvis bilen din har vært på Møller Skøyen, nå heter de Møller Oslo Vest vil jeg anbefale deg å gå til et annet verksted. Bilen min har hatt service på Møller Skøyen fra den var ny. Da jeg kjøpte bilen i høsten 2013, fikk jeg en bil som oppførte seg helt vilt. Det er kortslutning stadig, releeen klikker vilt. Fjernslyset slår på av seg selv og tømmer batteriet. Plutselig setter spyler motoren i gang og tømte helespyletanken tom. Vindusviskere sluttet å virke, spylemotoren virker ikke lenger. Feilen var at mekanikkeren har glemt å skrue på de 2 bakerste skruene under CPU´en mot karosseriet. Tetning listen var ikke tett mot karosseriet. Resultat, hvergang jeg vasker bilen eller det regner , renner vannet rett inn på førersiden. En dag styrte regnet det og jeg fikk nærmere 5 liter regnvann inn på fører siden. Jeg så ikke at hele passasje gulvet bak føreren var full av regnvann og startet bilen, når jeg rygget ut på veien skvulpet vannet forover og rann ned i komfort modulen underførersetet. Det klikket vilt fra releene. Jeg måtte kople fra batteriet, demontere førersetet, åpne teppet rundt førersete plassen og lar en hårføne tørke opp bilen og teppene i 3 døgn. Jeg foretok en lekkasjetest, 1 står ute og spyler med vannslange mot torpedoveggen, batteriet og rundt cpu´en og 1 står inne og lyste opp under rattet med lommelykt. Da fant vi feilen. Etter bytte av komfort modulen, måtte jeg kople fra batteriet i minst halvtime for at bilen skal foreta en self learning og setter bilen i fabfrikkoppsett og bilen fungerer, men jeg måtte reprogrammere sentrallås, vindusvisker og instrumentet med vagcom kabel og program. Tips en fin ting med Vagcom er at du kan reprogrammere dine nøkler selv hvis batteriet på nøklen går tom og du bytter batteriet mister du fjernkontroll oppsettet på nøkklen, Møller tar over 2000 kr for jobben å bytte batteriet og reprogrammere nøklene, som tar under 2 minutt pr nøkkel. En Vagcom kabel med program koster 70 Australske dollar. Grunnen til at jeg spurte om bilen har hatt nylig reparasjon er for å se om det kan være noe sammenheng. en gammel bil som din og min, vil vinduvisker mekanismen slutte å virke og viskeren vil stoppe midt på frontruten. Det skyldes rett og slett for mye friksjon fordi smørning i mekanismen er gått tørr p.g.a. bl.a veisalt og følgende rust. Det skjedde med min frontvisker og jeg måtte demontere vindusviskere, vannavviselisten langs vinduet. Demontere cpu lokket og kople fra batteri for å få plass til å få ut hele frontvindusvisker med motor og mekanismen. Jeg smurte godt på med universal fett på alle mekanismen delene. Viskeren har gått i et par år uten stopp siden reparasjonen. Når du først har tatt av cpu, sjekk at de 2 bakerste skruene i nedre del av cpu lokket med gummilist er godt skrudd mot karosseriet. Det var de 2 skruene mekanikeren glemte å skrue fast og tetningslisten mot karosseriet var ikke tett. Selvom det rant inn små mengder vann nå og da fikk jeg masse problemer med bilen. Jeg kjenner igjen alle dine symptoner. Etter at jeg har skrudd fast de 2 skruene for nedre cpu lokket og fønet teppet i 3 dager med hårføne har jeg ikke noe problem med bilen lenger. Vi har samme type bil, min er 2 år nyere. hvis du bor på østlandet, kan du ta kontakt og jeg skal se om jeg kan ta en titt på det.

Antall visninger