Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg har kjørt VAG TDI gjennom noen tiår, og aldri opplevd problemer, vekren med motor eller på annet vis. En årsak kan selvfølvelig være mye langkjøring, med opptil 70.000 km i året på det verste. Jeg er imidlertid også av den oppfatning at det hjelper å passe å passe litt på bilen selv fremfor å stole blindt på fabrikanens serviceintervaller. En av de tingene jeg har reagert på opp gjennom årene, er lange intervaller for skift av olje og filter. På mine eldre TDI brukte jeg konsekvent delsyntetisk olje og skiftet olje og filter hver 15.000 km, med nyere TDI med denne famøse longlife-oljen har jeg kommet til at 20.000 km er en passende kjørelengde før olje og filterbytte. Diskusjonen om longlifeolje og DPF er også interessant, men den lar vi være i denne omgang - bruk korrekt spesifisert olje, både Castrol og Valvoline leverer olje som oppfyller spesifikasjonene hos VW og andre dieselbiler med DPF.

At det finnes sensorer og ditt og datt som skal "si fra" når oljen må skiftes, stoler jeg like mye på politikernes valgløfter. Den eneste veien ut for det som etterhvert samler seg opp i olja, er og blir når tappepluggen går ut. 20.000 er gjerne i overkant, vet andre som skifter oftere, men det er jo grei logistikk da - på eldre dager kjører jeg rundt 20.000 i året. Hadde jeg kjørt mer småkjøring, ville jeg gått for skift ved 15.000 km. Forøvrig bruker jeg et lokalt verksted der olja koster vesentlig mindre enn hos Møller....man skulle jo tro merkeverkstedene tilsatte gull i olja når man ser forskjellen på litersprisen mellom dem og "andre". Og husk: stempelet i serviceheftet fra ethvert autorisert verksted er like mye verdt ifht garantien som merkeverksedets stempel....selv om det koster under halvparten . Da kan du spandere på deg både et og to ekstra oljeskift i året :-)

Om vi ser teknisk på det, og tenker litt på oljekretsløpet, og det harde livet olja i en turbodiesel tross alt lever, er det ikke tvil om at det er et fornuftig forebyggende tiltak å skifte olje å skifte olje ved det være seg 15 eller 20.000 km. Det samme gjelder etterhvert bla TFSI-motorene. Mine erfaringer tilsier at det å være konservativ med vedlikeholds- og kontrollintervaller, er en god investering. For din Skoda kan jeg forøvrig anbefale at du snarest kører den på understellsbehandling om du har tenkt å beholde den ut over 3-5 år. Jeg har selv kjørt mine nye VAG-biler direkte på understellsbehandling, og kjenner flere som har samme filosofi. Det er gode grunner til dette, og bare så det er sagt, det gjelder flere enn VAG.

Antall visninger