Revisjonshistorikk [tilbake]

For meg fremstår det jo unektelig som om "optimalisering" er det samme som "fikling" :-) At de som tilbyr slike tjenester, hevder at alt skal bli så meget bedre, er på ingen måte noe nytt. Heller ikke at denne bransjen på ulike vis garanterer for at det ikke skal innebære verken problemer eller trøbbel med mynidghetene. Det man feier under teppet, er at en slik tilbyder rett nok kan ha både fine lokaler og mye utstyr, gjerne også en eller annen form for "dokumnetasjon", men til syvende og sist bør man jo stille seg et enkelt spørsmål: hvem har best forutsetninger (og mest ressurser) for å gjøre en best mulig jobb med å "optimalisere" en motor: fabrikanten - som tross alt har designet bilen fra bunnen - eller en selvutnevnt "ekspert" der ute? At man samtidig er opptatt av hva Biltilsynet kan og ikke kan oppdage, tilsier jo at denne bransjen i beste fall vefinner seg i en gråsone, og åpenlyst gir blaffen i lover og regler. Å tro at slike aktører i det hele tatt bryr seg om "sikkerhetsmarginer" på noe som helst, kan vise seg å bli en kostbar fornøyelse. I ditt sted ville jeg brukt pengene på vanlig vedlikehold isteden, eksempelvis kan man med fordel spandere et fullstendig oljeskifte på DSG-kassa istedetfor bare å tappe og fylle. Hva konsekvensene for verdien av bilen angår, avhenger det jo av kjøperen. Noen kjøper reklamen og synes det er gjevt med biler som er fiklet med, mens andre - jeg inkludert - ikke ville tenkt tanken på å kjøpe en bil som har det som de facto er en endring som har stort potensiale for å gi økt slitasje - uansett hvordan man vender på det. At det i tillegg fremstår som ulovlig, gjør det ikke bedre.

Antall visninger