Revisjonshistorikk [tilbake]

takk for interessant erfaringsdeling, det du beskriver er et kjøremønster der du i minst mulig grad bruker bensinmotoreren til å lade batteriene med...frem til du bestemmer deg for å tappe batteriene. At dette kjøremønsteret i stor grad reduserer forbruket når du ikke kjører lenger enn 10 mil, er forsåvidt naturlig, likeledes vil dine fulladede batterier påvirke forbruket ved småkjøring. Nå kan det jo også diskuteres hvorvidt jevnlig bruk av skjøeledning vil gi et representativt forbrukstall, om du hadde hatt sibare 5 mil til hytta og ladekontakten der ville jo forbrukt blitt kolofenomenalt lavt :-) Noe forenklet sagt, jo lenger du kjører, jo mer vil forbruket bli definert av effektiviteten på bensinmotoren. At det er noe energigjenvinning fra bremser mv, er så sin sak, men det vil neppe være spesielt stor forskjell i forbruk mellom en Passat GTE og en Passat med konvensjonell drivlinje og bluemotion- teknologi. Sagt i klartekst: om du skulle kjøre samme testsløyfa Oslo-København.Stockholm som "noen" gjorde med en Passat TDI i 1998, vil forbrukstallene være noenlunde like. En Passat TDI fra dengang da gikk på 0,39 på den aktuelle motorveistesten, de skal godt gjøres med en GTE som skal slepe på noen hundre kilo ekstra :-) Ellers har dagens 1,6 TDI enda lavere forbruk,. Selv kjører jeg en 2.0 TDI / Euro 6 med 4WD, lave 0,4 er oppnåelig på langkjøring i hastigheter mellom 80 og 100. Uten skjøteledning :-)

Antall visninger