1 | opprinnelige versjon |
Chrysler høres jo nesten "automat" ut....vet at noen biler med manuell kontra automat...ofte automat av den gamle typen som er mer en bensin-til-varme-konverterer, har en tendens til å ha en VELDIG markant forskjell i hengervekt med manuell kasse....kontra automat. Det gjelder flere biler, har bla sett tall i vognkortet på full-size amerikanske stasjonsvogner som tilsier at de ikke engang kan trekke en combicamp....mens Chrolet Tahoe kan trekke et hus på hjul. Hva som er forskjellen, kan man jo spekulere i, men jeg ser for meg at dette har noe med dimensjonering av kjøling på girkassa å gjøre, og norske myndigheterskav. Uansett, f.ex en Passat TDI eller en Skoda Octavia TDI er jo et relativt billig alterantiv, som stort sett trekker rundt 1500 kg. Noe mer med 4WD. Går du tilbake til rundt 2000 får du en "arbeidsbil" for et par-tre titusenlapper, se etter 110/115 hk versjonene. Passat har en mulitlink forstilling som krever noe oppmerskomhet, men er ellers bunnsolid. Octavia er også grei nok, og garantert mindre dilldall å vedlikeholde enn f.ex en Sebring :-)