Revisjonshistorikk [tilbake]

Vi er mange som stiller oss det samme spørsmålet, når eruo5 og euro6 blir ansett å være "god sort" i virkelig store byer nede på kontinentet, hvordan kan det da ha seg at de samme bilene angivleig blir et "problem" i noorske landsbyer, med en brøkdel av trafikken sammenlignet med f.ex Hamburg? Horfor blir f.ex ikke ettermntering av partikkelfilter på eldre dieselbiler engang tema i Norge, mens det er helt kurrant i Tyskland ? Svaret får vi vel egentlig når vi ser at selv euro6 dieselbiler må betale samme meravgift pr passering som en 30 år gammel dieselbil...en meravgift som utgjør det samme som de tyske miljøbolatene etter 3-4 passeringer....Når vi også vet at det i Norge er en stor andel dieelbiler, mange flere enn f.ex nevnte bensin V-8, ser vi jo grunnen til at man i det grisgendte Norge er så utrolig opptatt av lokal forurensning: avgifter, avgifter og atter avgifter. At nevnte V-8, eller en "modernw" vensinmotor for den sakens skyld, i praksis forenser mye, mye mer enn en dielmotor under gitte omstenidgheter - hva med f.ex katalysatorene i kulda...- er ikke tema...men bare vent...om andelen bensinbiler igjen øker...da popper det opp nye avgifter! Tilsvarene komnmer snart "veistøv-avgiften for elbiler! Og NAF? Er man i det hele tatt på banen fra NAF tro? Man sier og klapper i hendene for bla nye hybrider og lavere avgifter...men himmel og hav, min euro 6 dieselbil har både vesenlig lavere forbruk og derved lavere utslipp, i tillegg til at det totalte miljøavtrykket er lavere. Dette er imidleritd heller ikke tema...nytter neppe med voksenopplæring av avgiftskåte politikere. Her burde NAF for lengst satt foten ned og gått i bresen for et klart og rungende NEI til både bompenger og et absurd avgiftsnivå! Da ville folk flest kunnet unne seg en nyere bil...som ofte oppfyller både euro5 og 3uro6....samtidig kunne man med fordel innført forbud mot store bensinmotorer og leketøy som Tesla! Men å få NAF på banen? Lettere å få julenissen på besøk til St Hans...

Antall visninger