Revisjonshistorikk [tilbake]

Heisann! Honda CR-Z er en bil det hverken skrives eller snakkes så mye om. Det er på mange måter en litt glemt bil på bruktmarkedet. Den var vel strengt tatt ikke noen stor slager som ny heller.

Grunnen er nok rett og slett at bilen er liten, trang og dermed upraktisk – sammen med det faktum at Honda som bilmerke i Norge er nede i en bølgedel. En ganske dyp sådan.

Salget har de siste årene vært dårlig selv på potensielle storselgere som Honda Civic og CR-V. Det gjør ekstra harde utslag for nisjemodeller som CR-Z. Som da på den annen side kan være smarte bruktkjøp som gir mye for pengene.

Jeg kjenner heller ikke mye til denne modellen. Men er den som de øvrige modellene til Honda er driftsikkerheten sært god og gir neppe noen grunn til bekymring. Den er også morsom å kjøre, med presis styring og fast, litt sporty understell og tøft og litt annerledes design.

Plassen ombord er den største akilleshælen her. Baksetet er nærmest ubrukelig og bagasjeplassen er heller ikke mye å rope halleluja for.

Det som også er litt sært på Hondas hybrider er at elmotoren er veldig liten. Her byr den på 14 (!) hk. Det betyr at bensin motoren på 114 hk. må gjøre det meste av jobben det meste av tiden, slik at utslippene ikke blir lave nok til gunstige avgifter i Norge. Den ble litt for dyr og verditapet har vært tilsvarende tøft for de som kjøpe en. Men igjen – på bruktmarkedet, kan det være en godbit. Bremsene er en svakhet. Så sjekk skiver og klosser litt nøye før kjøp.

CR-Z fikk fem stjerner i EuroNCAP sine kollisjonstester og her et forbruk som er oppgitt til bare 0,5l/mil, som nok er litt snaut i forhold til de reelle forbrukstallene.

Finner du en fin bil i god stand og med komplett service historikk så er jeg ikke redd for å anbefale kjøp her.

Antall visninger