Revisjonshistorikk [tilbake]

Styr ALLTID unna en bil som er chip-tunet. Uansett hvilke argumenter "smartingene" kommer med, det øker belastningen på de fleste punkter, fra turboen, gjennom girkasse og frem til drivknutene. At det ofte i tillegg er mange som har en "frisk" kjørestil som gjør dette....vel....man kjøper da ikke en bil som man MÅ FORSTÅ er både mer slitt enn en tilsvarende bil uten "tuning" og i tillegg hardere kjørt? Ellers skal man aldri ta for gitt at de som modifiserer styringsprogrammet, har kontroll med hva de gjør. "Alle" kan øke ladetrykket osv, men det krever store ressurser å gjjøre det påen fornuftig måte. At en chiptuing til noen tusenlapper gjenspeiler slike ressurser? Nada. Ikke for ingenting at du kan "spotte" en chiptuna bil på mils avstand ved å se den sorte røkyskya ut eksosen nei :-) Sist, men ikke minst: dette er sjelden tatt inn i bilens vognkort....å ta på seg ansvaret for andres leik og moro? Veldig dumt. OM VI SER PÅ KONKRETE PROBLEMER: tipper f.ex A4 kan ha samme problem som VW sin 1,9 TDi ved chiptuing: svinghjulet henger aber pløtzlich ikke på lenger...en girkasse som ellers holder en million kilometer, raser....og enkelte smartinger har klart å rive drivknutene i fillebiter ved "frisk kjøring". Kjøp heller en bil med litt større motor med det samme....en som er levert fra fabrikk med høyere ytelse. Det koster mindre i lengden :-) Spesielt om du bare kjører i Norge, himmel og hav, veiene er jo ikke dimensjonert for toppfarta til en 2 CV engang :-)

Antall visninger