Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg har Golf 7 2.0 TDI 4wd...der ligger oljetemperaturen ved vanlig norsk landeveiskjøring på samme nivå som vanntremperaturen...vs 90 grader +10/-5. For meg ser det ut som om motoren er designet med oljen som en del av varmehusholdet, oljen synes altså å bidra til å kjøle ned motoren ved belastning. og utetemperatur. Merker meg også at den nye motoren blir raskere varm enn mine tidligere VAG TDI og at vanntemperaturen er mer stabil. Mine tidligere TDI hadde ikke oljetempmåler, men vanntempersturen skvatt opp som en katt på blikktak ved heftig landeveiskjøring i utlandet, tunge slep og harde stigninger osv osv.. Golfen har svært nær stabil vanntemperatur uansett, men oljetemperaturen varierer altså. Jeg har sett tallet 110 ved tunge slep og harde stigninger, likedan ved motorveishastigheter over tid på 180+ og opptil 40 grader lufttemperatur, men tallet går kjapt ned mot 100-105 når jeg slapper av på gassen :-) Passat er vel noe tyngre...116 grader ved belastning over kortere strekning ville jeg vel ikke hoppet i stolen av, si at du også har en halvliter mindre olje i motoren enn nominell mengde, da er det mindre olje til å kjøle ned. Ta frem peilepinnen først, skift gjerne olje og filter. Om tempen ligger jevnt høyt likevel...sjekk gjerne senoren....og ta et ord med din favoritt-mekaniker. Vær ellers ops på at dsise motorene liker oljeskift, gjerne litt oftere enn "intervallet". Skift ALLTID filter. Jeg skifter denne såkalte "Superolja" på maks 20.000 intervaller, når garantitiden er ute kommer jeg til å kjøpe olja i bulk sjæl og skifte på maks 15.000. Oljeskiftet er eneste "vei ut" for dritten som samler seg opp i olja, Mange trange høl og mye som kan gå gærnt' om det oppstår avleiringer! Rett olje, rett kjølevæske, overholde intervallet skifte av registerreim OG STRAMMEHJUL er også viktig, ellers er disse motorene de reneste evighetsmaskiner :-)

Antall visninger