Revisjonshistorikk [tilbake]

Først og fremst: det er ennå forskjell på sommer og vinter :-) Et vinterdekk er designet for å gi optimalt veigrep ved lave temperatuer, ofte også med et mønster som gir godt grep i snø og slaps. Dette er ikke alltid like optimalt om sommeren, ved f.ex temperaturer over 10 grader og regn. Ofte vil du kunne oppleve vannplaning i lavere hastigheter, og du vil kunne ha dårligere veigrep samt lengre bremselengde med ppiggfrie vinterdekk på sommeren. Dette gjelder imidlertid ikke alle piggfrie vinterdekk, bla Gisllaved har et piggfritt dekk som skal være utviklet speseilt for våt vei. Kjørte på dem tidligere, helt greie, men ikke de beste vinterdekkene, men om sommeren var de like gode eller bedre enn rimelige sommerdekk fra f.ex Barum. F.ex Continental er gode allrpund vinterdekk, men er klart dårligere enn Gislaved på sommerføre. De støyer også for mye. Nokian Hakkapellita derimot, har både lav rullemotstand, lavt støynivå og er klart best på virkelig vinterføre. På sommerføre fungerer de helt greit - men slites raskere - og du skal kjøre defensivtt - ta det med ro - og huske at bremselengeden kan være lengre. Konklusjonen er at ingen vinterdekk som gir fullgode egenskaper både sommer og vinter, å kjøre med piggfrie vinterdekk "året rundt" sparer du lite på, vinterdekkene blir raskere slit på sommeren - og du opplever redusert sikkerhet. Jeg kjrøer selv ut de siste millimeterne med mønsterdybde om sommeren, men da kjører jeg deretter, dvs jeg kjører som om jeg skulle kjørt på billigere sommerdekk. Jeg tror på å ha de beste dekkene som kan kjøpes for penger om vinteren, og gode sommerdekk av et anerkjent merke om sommeren - p.t Nokian om vinteren og Micelin om sommeren.

Antall visninger