Revisjonshistorikk [tilbake]

Heisann! La oss bare gå rett på sak. En clutch som tar langt ute er veldig ofte slitt og må som regel byttes i løpet av ikke altfor lang tid.

En "frisk" clutch skal normalt begynne å ta når man slipper pedalen 2 - 3 cm ut / opp. Din bil, en Volvo 940, kunne leveres med både hydraulisk clutch og mekanisk med wire, litt avhengig av modell og utgave. Så her kan det være begge deler.

Har den wire så kan det være at det går an å justere den noe om den tar langt ute. Men ofte er det ert tegn på at glansdagene er over også her.

På biler med hydraulisk clutch er det normalt ingen justeringsmulighet. Da betyr kort og greit at om den tar langt ut så er den slitt og moden for utskifting.

Tidligere så var et triks for å sjekke om clutchen var slitt på, å sette bilen i tredjegir. Gi gass og slippe ut clutchen. Ble bilen kvalt var den i orden. Sluret bilen på clutchen så var det tid for snarlig clutchbytte.

Dette var den gangen en alminnelig familiebil ofte hadde 70 – 80 hestekrefter. Nå derimot har jo for eksempel en VW Passat ofte 170 eller 190 sterke dieselhestekrefter og moment nok til å flytte et godstog, så jeg er skeptisk til å anbefale denne metoden nå. Det kan faktisk ende med at man "brenner opp" en ellers frisk clutch...

Volvo 940 er en kurant bil å skifte clutch på. Jeg tipper et verksted gjør jobben på rundt 3 timer, og at et komplett clutchsett med alt du trenger ligger på snaut 2000 kroner.

Jobben vil da totalt sett kommer på noe rundt 7000 kroner. Så helt gratis er det ikke. Det går jo ab å te en telefonrunde og be om flere tilbud. Det er fort noe å spare på det.

En fattig trøst dog at dette nok er en av de billigste bilene å skifte på. Det kan fort koste både det dobbelte og tredobbelte. Ønsker deg lykke til!