Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei Benny,

Her er svaret jeg fikk når jeg foreslo å betale klosser :(

Hei J

Bremseklo(caliper) er som regel ikke nødvendig å bytte. Her er litt info om bremseklosser . Håper dette kan gi deg litt forklaring. Men bremseklosser er som du selv sier en slitedel.

Årsaken til slitasje på kloss h. bak er en "uheldig" kombinasjon av flere ting.

I første omgang er det våre veier/ veistandard som i tillegg ikke blir holdt vedlike med å rense/ feie veiene flere ganger per år. Når har dere sett siste bilen som renser gata?

Smuss vil naturligvis legge seg mest på veikanten på h. side da den virvles opp under kjøring. Derfor er det mer smuss på høyre side/ veikant enn i banemidten.

Det som eventuell kan beskrives som "tillegg iht. bilens standard" er at bremsene og lufting på bremsene på Alltrack og Tiguan er mer kompakt og kalipper som sitter mer rett på.

Plater under bilen sørger for en luftvirvling mens man kjører som igjen "tar opp" smuss og virvle den mot det kompakte bremseanlegg. Dette luftvirvling sørger for at smuss legger seg inn i kalipper som står mer rett (kl. 3 hvis du tenker deg en klokke) enn på andre biler og dermed kan smuss ikke "falle" ut igjen.

Dette smuss sørger nå igjen for mer sliping mot bremse innersiden og klossen sliter. Ytre side av Kalipper er som kjent litt åpen og det er mer smuss som kan falle ned på denne siden av høyre bremse.

Med vennlig hilsen Møller Bil Ålesund AS Tone Didriksen serviceleder

Mail : tone.didriksen@moller.no Tlf: +47 24 03 19 15 Mob: +47 915 18602

Brusdalsveien 201. Fremmerholen, 6022 Ålesund

Konstruksjonsfeil?? Har ikke hatt dette problemet på de 18 andre bilene jeg har eid! Er vel bare å bla opp??

mvh Steinar

Antall visninger