Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei! Takk for langt og interessant spørsmål! Selv om jeg synes det er kjipt at du opplever så mye problemer og utgifter med denne i forhold til den første du hadde og som faktisk reddet livet ditt, som du selv sier.

Jeg har selv jobbet med Hyundai i mange, mange år og kjenner bilene som driftsikre og gode. Denne generasjonen av Hyundai Coupe er pen og fikk da også en god del oppmerksomhet da den var ny husker jeg.

Men det begynner å bli lenge siden nå og mange av bilene har gått langt på de årene siden jeg jobbet med bilmerket. Sist gang jeg var på det lokale bilopphuggeriet fant jeg faktisk igjen flere Hyundai som jeg selv hadde solgt som nye... Det gjorde faktisk litt inntrykk. Jeg følte meg litt gammel og hadde en "stille stund i tenkeboksen" med meg selv.

Jo da jeg begynner riktignok å tekke på årene, enten jeg liker det eller ei. Men Koreanske Hyundai var også et billigmerke for 10 år siden. Det er kanskje også en av grunnene til at de stod der. Med all mulig respekt for merket, men alt er nok ikke like solid her som på en Volvo eller Mercedes. Litt spinklere konstruksjoner og litt simplere materialer er nok litt av årsaken både til holdbarhet og prisen da disse var nye.

Mandagsbiler finnes definitivt forsatt. Det samme gjør Murphys lov - den om at alt som kan gå galt, går galt. Gjerne på det verst tenkelige tidspunkt. Jeg tror vel egentlig ikke at du har en mandagsbil, selv om det føles slik. Jeg tror (vet) at du har en ti år gammel bil av et relativt billig merke som har gått snart 230.000 kilometer og at du er litt rammet av den nevnte loven til Murphy.

Dynamo, clutch, bremser, viftereim, hjullager er slitedeler som må byttes før eller siden. Enten det er BMW, Toyota eller Hyundai det er snakk om.

Oljeforbruk er en kjent sak på disse Hyundai-motorene. Det kommer av slitte ventilstyringer og slappe stempelfjærer og er dyrt å gjøre noe med. Dessverre. Ditt eksemplar er nok ekstra hardt rammet... Så er jo spørsmålet som sikkert både du og veldig, veldig mange andre stiller seg: Når skal man egentlig gi opp og slutte og koste på en gammel og slitt bil? Svaret er ofte: For en god stund siden...

Har man en bil som man liksom ikke klarer å bli venn med, så selg den igjen. Jo - før jo bedre. Det er i alle fall min erfaring . Så får man heller heller ett eventuelt tap der og da og bli ferdig med det først som sist.

Beklager at jeg ikke gir deg et mer oppløftende svar, men håper allikevel at mine tanker rundt dette kan komme deg til nytte.

Antall visninger