Revisjonshistorikk [tilbake]

Heisann! Gode diskusjoner om bil i lunsjen skal man ikke kimse av! Ikke helt overraskende så har vi også en del slike på kontoret. Det er en berikelse!

Men både kondensfjerner og startgass hadde nok storhetstiden sin på 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet.

På nyere biler skal dette være helt unødvendig å bruke. Kondensfjerner kan sågar skade moderne innsprøytingssystemer. Så mitt råd er å styre unne dette. Helt.

Startgass er, eller skal jeg si var, også en nød løsning som jeg ikke anbefaler lengre. Elektronikken "skjønner ikke hva som skjer" og kan sette feilkoder, eller i verste fall gå i nødmodus.

Så ja, dette er gammel og kjær bilrekvisita som gjør seg bedre på hylla i garasjen enn i en moderne bilmotor.

Når det gjelder avhengigheten så er jeg godt kjent med ryktene rundt dette. Mange sier at det er slik og trekker fram det ene eksemplet etter det andre. På gamle biler - igjen fra 70 og 80-tallet handler det i stor grad om ren mekanikk. På nyere kombiinert med en god del elektronikk.

Men biler er som kjent døde ting uten følelser og intelligens så inntil noen presenterer meg en plausibel forklaring på hvorfor / hvordan en bil kan bli avhengig - så velger jeg å se på dette som urealistisk.

Jeg skulle i alle fall likt å se den bensinpumpa som tenker: I dag gidder jeg ikke levere rettere bensintrykk / mengde, motoren får jo snart en "dram" (startgass) allikevel, så hvorfor skal jeg slite å jobbe da?

Beklager hvis jeg var kjedelig jordnær nå. Jeg er nok litt kjent for å være nettopp det... Men håper allikevel at dere fikk svar på noe av det dere lurte på. Så kan dere jo diskutere videre i morgen!

Antall visninger