Revisjonshistorikk [tilbake]

Heisann!

Dette er helt klart et litt annerledes bilvalg. Det har den klare fordelen at de som skal selge slike biler ikke akkurat blir nedringt av interessenter 0 som igjen er gunstig for prisen.

Store hjul, en ganske massiv front og en lav taklinje gir bilen et ganske tøft og SUV-aktif preg. Men noen SUV er det ikke. Mer en crossover. De aller, aller fleste av disse bilene har forhjulstrekk, manuelt gir og relativt små motorer.

Litt ulikt det vi forbinder med erkeamerikanske Dodge altså.

Det som derimot er ganske så amerikansk er kjøreegenskapene. Komfortabel, men i overkant myk, svampete og krengete i manges øyne.

Interiøret grått. Fryktelig grått til og med og med store doser hard plast og hele greia virker litt kjønnsløst.

Plassen god foran men setene flate. Bakseteplassen er god til to, men litt for smalt til tre mennesker. Bagasjeplassen bør absolutt være såpass - biltypen tatt i betraktning.

Motoren er enten en 1,8-liter bensin på 150 hk, eller 2-liter diesel, innkjøpt fra VW på 140 hk. Sistnevnte er mest vanlig i Norge. Disse bilene ble jo stort sett solgt den gangen alle måtte ha diesel. På den annen side så er 2-literen fra VW en gangske god og pålitelig sak med hyggelig forbruk.

Dodge Caliber har hatt feil på styreenheten til ABS-bremsene, de har hatt problemer med høydejusteringen av frontlysene og noen biler har hatt problemer med treg / tung gasspedal. Store hjul ser barskt ut på Caliber, men vær oppmerksom på at de også bidrar til mer dekkstøy enn hva behagelig er.

Liker du bilen, så er det absolutt mulig å gjøre gode kjøp her. Det er en annerledes bil som skiller seg litt ut fra mengden. Samtidig som det avgjort er mye bil for pengene hvis man kan leve med de svakehetene som her er nevnt.

Finn en fin og velholdt bil med god servicehistorikk og hyggelig eierhistorikk - så tror jeg du vil bli fornøyd!

Lykke til!

Antall visninger