Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei Heidrun. Dette er kult, må si jeg har sans for tanken på å kjøpe en så såpass gammel luksusbil, selv om det helt klart er skjær i denne sjøen også.

Men først og fremst får du veldig mye luksusbil for pengene hvis du velger denne S-klassen. Prisene starter på rundt 100.000 kroner for kurante eksemplarer, oppover fra 150.000 kroner begynner det absolutt å bli bra. Men NB: Det er mye du bør sjekke før du slår til her!

Forstilling og bremser er punkt én. Dette er en svakhhet på disse bilene, viktig å sjekke at alt er i orden og at slitedeler er skiftet. Elektronikken kan også være årsak til mye plunder. Virker alt som det skal? Ingen umotivert varsellamper? Luftfjæring er også noe som blir fryktelig dyrt hvis/når det ryker. Sjekk at alt er på stell her!

Dette begynner også å bli så gamle biler at rust kan være et problem. Mercedes var langtfra uten rustproblemer på denne tiden, så sjekk karosseriet nøye!

Kilometerstanden varierer enormt på disse bilene. Noen er kjørt stygglangt, mens andre har stått mye i garasjen, gjerne side-om-side med en Porsche 911 og en SUV. Dermed har Mercedesen gått kort, og det er helt klart de beste bilene for de som skal kjøpe brukt. Komplett servicehistorikk er også et must. Dette er biler som er dyre å reparere, du må for all del ikke kjøpe en bil der vedlikeholdet har hengte etter lenge og der det bare er snakk om tid før det smeller på flere fronter!

Motormessig: Diesel er som vanlig det mest kurante, og det flest nok er ute etter. Jeg tror det kan være vel så smart å kjøpe med bensinmotor. Både fordi disse er gode og holdbare, men også fordi du da kan få ekstra mye bil for pengene. 500 er helt klart tørst, du slipper rimeligere unna hvis du velger 350.

Et tips til slutt; Jeg ville også sjekket forsikring før jeg slo. Du sier ikke noe om hvor gammel du er eller hvor mye bonus du har, men dette kan være en veldig kostbar bil å forsikre. Du bør i alle fall vite det, før du eventuelt kjøper.

PS: Ja. S-klasse er Mercedes sin konkurrent til BMW 7-serie, Audi A8 er den siste i dette trekløveret.