Revisjonshistorikk [tilbake]

Heisann.

Dette hørtes litt rart ut – og de burde jo informere deg om HVORFOR hele motoren må byttes. Hvis det virkelig er slik som du sier at det kommer ”trykk” opp av peilepinnerøret så har du en stor kompresjonslekkasje.

Men det bør dobbeltsjekkes om du ikke føler deg sikker på diagnosen. Mekanikere kan også ta feil...

Stemmer det, så er er en ganske alvorlig sak, og har neppe noe med topplokk og ventiler å gjøre. Her er det nok snakk om stempler / stempelringer og slitasje sylindere i så fall.

For å bøte på dette er det borring av motorblokk og nye stempler som er den offisielt riktige løsningen.

Men det kan kanskje gjøres billigere også, litt avhengig av hvor stor slitasjen i sylindere og på stempler er. Du kan forsøke på hone (veldig forsiktig) opp sylindrene og bytte stempelringer – altså ingen helt fullverdig reparasjon, men mye billigere. Hvis det ”bare” er stempelringene som har mistet spennet så kan det funke greit.

Hvis du ikke skrur noe selv, men må sette dette bort så blir det fort dyrt. Det går noen timer med til en slik jobb, og ikke forvent å få noen garanti på ”billigløsningen” Kanskje er en brukt motor allikevel et godt alternativ, men man vet jo ikke helt hva man får da heller.

Håper det ordner seg og at både du og bilen får en fin sommer!