Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei! Med ditt budsjett så ville jeg styrt unna gammal Audi med 4X4 det er fort nåe som koster mer en det smaker. Ang Volvo så mener jeg bestemt at verken 740/940 er levert med noe annet en 2 WD og drift på bakhjula som standard. Men du kan om du tar deg litt tid og bruker hue finne en ok Volvo 850 fra 1994-1997 med litt grundig test av motor og drivlinje så får du ok bil med standard 2.4L 5 syl Turbomata motor i samspill med enten ei solid og god automatkassa av type AW 50-42 LE eller med 5 trinns manuell og ok disse bilene er ikke utstyrt med et permanent 4X4 system, men Driver på FWD til du har behov og en rimelig og pålitelig Haldex kobling legger inn drift på RWD(Bakhjula og sørger for god fremkommelighet på vinter og snø/isføre og i den modellen som ditt budsjett ligger i så får du en ganske så små heftig bil der motoren yter ca 193 HK og om ønskelig så får du enkelt og rimelig ut ca 235 Hk for ca 3500 kr hos en seriøs forhandler og leverandør av Chiptuning som er testet gjennom snart 20 år og viser seg å være en god investering som senker forbruket og gir deg en små frekk anonym racer når du ønsker dette. I klassen 50.000 så kan du også finne tidlige modeller av for eksempel V70 XC,samme motor som i 850 AWD og samme utvalg av girkasser og systemet for 4WD er det samme ,men du får en mer sporty bil å se på både eksteriørmessig og interiørmessig.V70 Xc har ofte doble blås og et mer sportslig inntrykk en 850 AWD og V70 AWD .Har selv erfaring med V70 1997 med AWD dog da som V70 R AWD med 2.3L Turboladet 5 sylindra rekke 5 Er og 250HK med manuell kasse og ca 240 HK med Automatkasse. Men motorene er identiske og lar seg lett justeres opp til ca 275-320 HK og disse motorene tåler fint denne effekt økningen om den brukes med noen grad av sunn fornuft så holder motor og drivlinje like lenge som i en standard urørt versjon. Disse motorene går uten problemer over 500.000Km om de får jevnlig stell i form av service og litt ekstra omtanke, og det samme gjør girkassene(Automatkasseversjoner bør sjekkes opp i forhold til om kassa har fått ett fullstendig oljeskiftet med flushing av girkassa med ca 50-75.000km mellomrom etter passerte 150.000km.Ved Chiptunet motor ved hver 30.000km eller ca hvert 2 år.En jobb som man fint kan ta selv og koster da ca 1500,.kr i olje og filtere,og ca 4000 kr på et merkeverksted. Deler er billige og er lette og få tak i og en komplett utskiftning av hele forstilling med hujloppheng på begge sider fremme koster fra 1400 kr pr side inklusive komplett bærebru,støtdemper og fjør. Og komplett skift av bremser med skiver, klosser og Calippere kan du fint få for ca 4000 kr om du skrur selv. Dessuten er etter markedet bra og det er fult mulig å finne et eksemplar med AWD 2.4 L bensin turbo på 193 hk med lite eller ingen rust og med skinninteriør og godt med utstyr fra ca 35.000 kr og i 50.000 + så begynner utvalget å bli av typen mye bil for en rimelig pris og med et vedlikeholdsbudsjett som ikke dreper økonomien ved første service. Audi med4X4 og med 50.000 som tak ved kjøp vil jeg si er et sjansespill der det fort ryker 25.000 kr ved for eksempel 200.000km service. Vil du derimot kun tenke på 4X4 som det viktigste ved en handel så ville jeg vurdert for eksempel Suzuki Baleno,vitara 7seter,Misubishi Pajero 5/7 seter. I BMW klassen så er 50.000 kr det du kan anse som det du handler et restaureringsobjekt med mye jobb og høye kostnader før 4X4 og noe som ser ut og funker som en bil blir tilfelle. Ellers er Mercedes av type 280/250/270/290 4 matic der 280 er en bensinversjon med ca 193-200 Hk og 250/270 og 290 gjerne er en turbodiesel på 120-170 Hk her er rust i midlertidig noe som må sjekkes nøye spes på modeller fra rundt 1996-2002/3.Ellers så får du grei bruksbil fra Subaru i form av ca 1997-1999 Forester/outlander med 4X4 og et solid rykte for pålitelighet og holdbarhet.

Personlig hadde jeg vurdert Volvo sine 850 og V70 AWD versjoner som et første valg. Dette med begrunnelse som går på antallet tilgjengelige eksemplarer og gjennomgående god kvalitet og lave vedlikeholdskostnader, samt mye bil for pengene og enkelt vedlikehold selv for en uten stor og bred erfaring så kan det meste av normalvedlikehold og skifte av slitedeler utføres av en hjemme mekaniker med ett skralle sett og noen fastnøkler og et par umbrako og torxnøkler og plass til å kunne jekke opp bilen ,eller kjøre opp på ramper . .

Antall visninger