Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei på deg.

Jeg regner med at det er luft-resirkuleringsknappen til varmeapparatet det er snakk om her. Det finnes nok garantert biler hvor denne ikke røres, særlig på nyere biler med automatisk klimaanlegg.

Men det er klart at det er en grunn til at den er der. Jeg skal forsøke å gi deg begrunnelsen i en forhåpentligvis forstålig kortversjon.

Denne knappen stenger for det utvendige luftinntaket til varmeapparatet i bilen. Det vi si at med denne påslått så bruker varmeapparatet den lufta som allerede er i bilen. En fordel hvis du for eksempel ligger bak en gammel lastebil med mye sur dieseleksos, eller kjører i en eksosforurenset tunell. Du slipper å få svineriet inn i bilen.

Et annet bruksområdet er hvis du skal ha det fort varmt inne i bilen når det er kaldt ute om vinteren. Slår du på denne da så bruker varmeapparatet om den etter hvert varmere og varmere lufta du får inne i bilen isteden for å bruke den iskalde lifte utenfor bilen. Du oppnår raskere varm kupe i bilen din.

Men husk for all del å slå den av igjen. Blir denne stående på lenge slik at man kun resirkulerer den samme luften om igjen og om igjen så blir det ganske fort veldig tung og dårlig luft inne i bilen. Ved foreksempel nedbør så begynner det fort å dugge inne i bilen om knappen er på.

Det har også vært snakk om å forbyknappen på grunn at av folk som fore eksempel har sovet i bilen med denne knappen på har omkommet av oksygenmangel.

I 99,9 % % av bilens bruk skal denne bryteren være av - slik at du får frisk luft inn i bilen. Jeg pleier å si at det er mye viktigere å huske å skru denne av igjen - enn på!

Håper jeg klarte å forklare dette noenlunde forstålig?