Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei.

Har erfaring med begge deler, 97-523i og 02-525d + div. bekjente med 5-serie, så kan svare litt ihvertfall. Erfaringen er at motoren er bare en del av bilen. Like viktig er resten og det er her de største reparasjonene/kostnadene ligger. Med 150\'-180\' km er du midt i nedslagsfeltet for dyre reparasjoner. Alle mulige deler i huloppheng er svindyrt å skifte og det er mange av dem. Motormessig er det relativt lite problemer med begge forutsatt godt vedlikehold (og helst litt ekstra). Både NAF og merkeverksted sier det er lite tull med denne dieselmotoren, men ryker turboen så hjelper det jo lite hva de mener. Bortsett fra at turbo\'en kan ryke så virker dieselmotoren å holde lenger. På 300\'km nærmer det seg et registerkjede bytte. Til gjengjeld virker det som mange bensinere får problemer med kompresjon/toppakning rundt 250\'. Som sagt så er erfaringen at resten av bilen er like viktig siden det er her kostnadene kommer(og de kommer enten det er diesel eller bensin) Holder en knapp på diesel. Du betaler mer men får en nyere bil som også er mer verd ved salg når den tid kommer. Så ikke sikkert den er dyrere totalt sett. 523\'en bruker forøvrig MYE bensin med automat, men det vet du kanskje allerede. Ikke hør på de som ser seg blind på en kjørecomputer som sier at den bare bruker 1,0 liter på bykjøring. Det gjør den nemlig ikke.

Lykke til!

Mvh Tore

Antall visninger