1 | opprinnelige versjon |
Det er alltid vanskelig å estimere verditap på nye og nyere biler. Men noen få betraktninger mener jeg står som \"sannheter\" som kan gi en viss forutsigbarhet. -Høy innkjøpspris gir som regel høyt verditap. Både i kroner og i prosent av innkjøpspris. Spesiellt ille på ekslusive og spesiellt påkostede modeller. -I prosent har ofte de \"fornuftige\" modellene fra premiummerker som Audi, BMW og Mercedes et lavt verditap sammenlignet med rimeligere biler fra f.eks Ford, Opel og andre. Men grunnet høy pris på f.eks A4 sammenlignet med Passat, vil tapet i kroner ofte bli høyere for A4. -De bilene som nesten alltid kommer best ut er de bilene som har en fin kombinasjon av rimelig nybilpris, og samtidig er ettertraktet på bruktmarkedet. Typiske eksempler den senere tid er Passat, Avensis og Octavia stasjonsvogner med dieselmotor. -Blandt de bilene du nevner vil sannsynligvis verditapet bli minst for en Avensis stasjonsvogn med dieselmotor.
Et siste poeng: i dagens noe usikre situasjon ang avgiftsforanfringer på dieselbiler, så kan vi komme til å se en endring i populariteten på disse. Det kan endre populariteten i bruktmarkedet, og dermed øke verditapet.
Man kan si mangt om dette.. Håper disse få poengene hjelper.. -Espen