Revisjonshistorikk [tilbake]

ei sann. Det er (heldigvis) store forskjeller ute og går på SUV-markedet også. Mitt inntrykk er at det er noen biler "alle" bil ha og som dermed både holder seg godt i pris og blir revet unna kjapt. I tillegg er det biler som er litt mer glemt og som dermed får langt høyere verditap. Ettersom veldig stor andel av bruktbilsalget nå gjøres på internett – og ved egne søk etter biler – blir det stadig større forskjeller mellom interessen. Biler som mange kanskje har glemt, havner i bakleksa. X-Trail er nok litt i en slik situasjon. Den solgte veldig bra i starten, særlig med første generasjon. Det ble langt mer stille da andre generasjon kom. Den har solgt svært begrenset som nybil, det gjør også gjerne at interessen for bruke eksemplarer blir mindre.

Kjempesuksessen med Qashqai har nok også gjort at mange Nissan-forhandlere ikke har behøvd å pushe X-Trail så veldig hardt, den har dermed blitt stående litt baki salgslokalet og har levd et rolig liv der.

Som bruktbil kan dette dermed være veldig mye SUV for pengene. I motsetning til en del konkurrenter har den skikkelig bagasjerom, bilen er solid bygget og kvaliteten er jevnt bra.

Med unntak av de aller første årgangene. De kunne være plaget med en del "smårusk", stikk i strid med det vi kjenner Nissan for. Bilene ble heldigvis bedre etter hvert og andre generasjon er jeg ikke redd for å anbefale.

Designet er traust og virker litt gammeldags i dag. Hvis det ikke spiller stor rolle for deg, kan brukt X-Trail absolutt være noe av det smarteste du kan se på i denne klassen. De beste kjøpene gjør du hos privatperson. Sjekk at bilen har blitt fulgt opp skikkelig og behandlet pent. Sjekk også under for eventuelle skader, i tilfelle den har vært i terrenget. Det bør også være prutningsmonn her på biler som har stått en stund. Sett deg skikkelig inn i prisbildet og sjekk hva tilsvarende biler går for, da har du et godt utgangspunkt.

Lykke til med SUV-jakten!