Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei Guro!!! Jeg har selv tidligere hatt en \'07 Qasqai 1.5CDI. Jeg kjøpte den selv brukt i 2009 og hadde den i et år, og da hadde den gått ca. 65.000km når jeg solgte den. Min erfaring med QQ er som følger. Meget god bil å kjøre, og jeg satt godt i den.Den brukte LITE diesel, og var dermed billig å kjøre med.....MEN..... At den bruker så lite diesel skaper et annet problem. Bilen ble ikke varm innvendig. Motoren bruker så lite drivstoff at den igjen skaper svært lite varme i motoren, og dermed lite varme til varmeapparatet. Motoren er også i aluminium, og dermed fragir den seg den lille varmen den skaper veldig fort. Når jeg kjørte i 100km/t på motorvei i en halv times tid i ca. minus 10-15 grader, begynte det så smått å bli varme i bilen og temp-måleren begynte å stige opp mot 1/3. Om jeg så svingte av motorvei og inn på småveier med 50-60km/t falt motortemp straks ned og den lille varmen man hadde opparbeidet seg...forsvant. Jeg var flere ganger hos Nissan-forhandlere og klaget på dette, uten at de fikk løst dette, og de innrømmet at disse dieselmotorene skaper for lite varme.

Det sitter et automatisk elektrisk varmeelement i varmeapparatet i de, som skal litt tilleggsvarme om vinteren, men dette slår ikke inn før motoren passerer 2200omdr./min. Man kjører aldri i så høyt turtall med de, annet enn når man akselrerer og girer ned, men under rett frem-kjøring er dette et så høyt turtall at det høres ut som man skal fly med den. Et eksempel. i 6gir i 100km/t ligger turtallet på ca.1800omdr./min. Ergo er det ikke ofte man er oppe i så høyt turtall at dette varmeelementet slår inn.

Forklaringen til Nissan er at dette elementet bruker så mye strøm at de vil ikke la det slå inn på lavere turtall i fare for at dynamoen ikke klarer å opprettholde batterispenningen når det er kaldt.

Jeg solgte dermed bilen, for jeg orket ikke å fryse mer når jeg kjørte bil.


Et vennepar av meg har 2 stk. slik \'09 QQ 1.5CDI, og de forteller at de sliter med samme problem. De har også problemer med aircondition-systemet i begge bilene.

Andre småproblemer jeg vet om. Skinnet på rettet mitt begynte å frynse seg opp der man holdt mest i rattet \"klokka 10 på og 10 over\". Kromen på innvendige dørhåndtak begynte å flasse. Bakhjulsopphenget var så skakt at bakdekkene ble skakkslitte på kort tid. (Har sett andre QQ med samme problem. Min måtte inn til 4-hjuls-justering. Vet at noen sliter med knirking bak i bilen. Dette skyldes vist en bærebjelke under bilen som er montert med for trange bolthull. Nissan måtte ta av bjelkene og borre opp hullene større og montere tilbake bjelken.

Antall visninger