Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei du!

Jeg hadde selv en BMW 850csi for noen år siden og merket at under langkjøring i hastigheter rundt 80-100 og oppover var forbruket rundt 3-5l pr mil, og da snakker vi om en bil fra midt på nittitallet med V12 motor.

Grunnen til dette er rett og slett at dagens moderne moterer som er aktuelle for nordmenn flest er downsizet og optimalisert for hastigheter mellom 0-100. Alt fra motor, gir og chassi er finstilt til denne bruken. En bieffekt av en liten motor er at man må belaste den mer ved høye hastigheter for å opprettholde samme farten.

Når jeg cruiset rundt i min 850CSI i ca 100km/t var turtallet bittelitt over tomgangsturtall, motoren anstrengte seg ikke i nevneverdig grad når det gjaldt oppgaven å opprettholde farten. En tilsvarende 4 sylinders motor på 1.6l vil i samme situasjon anstrenges en god del mer, og vil da bruke mer drivstoff i de aller fleste situasjoner under slike hastigheter.

Men når det kommer til forbruk under stopp/start, bykjøring osv vil den downsizede motoren klart vinne når det gjelder forbruk.

Antall visninger