Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei Fredrik. For det første gratulerer med en fin bil! Hyggelig at du synes den funker bra og at du føler at du har gjort et godt kjøp. Jeg synes du skak forsøke å fokusere på dette framfor problemer som kanskje kan dukke opp en gang i framtiden - bare som et litte tips for nattesøvnens skyld.

Henvendelsen din er ganske lang og inneholder mange spørsmål. Jeg prøver å ta det i tur og orden.

Fo det første, så tror jeg også at du i utgangspunktet har fått en god pris - men du har definitivt valgt en bil med høy kilometerstand. Det du ikke sier noe om er om bilen er kjøpt privat eller av forhandler. Uansett så skulle du fått beskjed om tidligere skade og omfanget av denne. Men på en 7 år gammel bil med nesten 200 000 km på telleverket er dette slett ikke uvanlig - snarere tvert i mot. Det behøver jo slett ikke ha vært noen stor skade heller og så lenge oppretterjobb og lakkering er fagmessig gjort er ikke dette noe å dvele ved på en bil til 100 000 kroner. Det kan jo også ha skjedd før bilen kom til Norge og det kan endog være at tidligere eier ikke en gang visste om dette. Men i utgangspunktet skulle du altså fått beskjed om skaden.

At bilen mangler automatiske kjørelys er liksom første blinkende lanternen på at den er bruktimportert. Automatiske kjørelys er heldigvis både kurant og billig å ettermontere hvis du vil ha det.

Du sier at du har funnet ut at bilen hadde gått 80 000 km på tre år da den kom til Norge. Det gir en årlig kjørelengde på ca 27 000 km de første tre årene og det høres rimelig ut. Det stemmer dessverre at det er ganske mye kilometertriksing, men jeg oppfatter ikke dette som spesielt skummelt eller illevarslende! har Jeg hadde vært mye mere skeptisk om du hadde sagt at den hadde gått 70 000 km nå. Du skulle også hatt beskjed om at bilen var bruktimportert. Når det er sagt en brukutimpotert bil behøver ikke være dårligere enn en norsk bil.

Du får ha meg tilgitt, men jeg må få løfte en liten moraliserende pekefinger til deg. Som bilkjøper (og særlig hvis du kjøper privat og ikke hos forhandler) så har du helt klart en undersøkelsesplik selv.

At en bil er bruktimportert er enkelt å finne ut av. Det står i vognkortet og stemplene i serviceboka avslører også det. Skader kan være verre å finne ut av med mindre men er bilkyndig.

Den jobben du gjør nå etter at du kjøpte bilen skulle du helt klart ha gjort FØR du kjøpe den. Du tar tingene i veldig gal rekkefølge her. En fattig trøst er at du ikke er alene - jeg får titalls slike henvendelser hver ensete uke...

Hva du skal gjøre? Har du kjøpt bilen hos forhandler ville jeg dratt tilbake og sagt i fra med et krav om en viss kompensasjon. Kanskje du kan få neste service gratis eller noe. Vær ydmyk og regn med at du bil bli konfrontert med din egen undersøkelsesplikt.

Har du kjøpt bilen privat så stiller du svakere (litt avhengig av hva /hvor mye selger visste) du har ingen angrerett og må nok se på det som verdifull bilkjøpe-erfaring.

Du sier at bilen går som bare pokker - det er et godt tegn. La oss håpe den fortsetter med det!

Ønsker deg lykke til!