1 | opprinnelige versjon |
Jeg har en Toyota Avensis Verso D4d hvor turbo sluttet å fungere. Etter litt telefoner til mekanikere fikk jeg god informasjon om at det er et stort problem at dieselbiler småkjører / i bykjøring. Fra 2 forskjelleige mekanikere fikk jeg samme beskjed om at dieselbil skal til tider kjøres med tung last over et av våre høye fjelloverganger slik at man får brent ut sot av motor og turbo. Spesielt når man nå har turbo med fleksible skovler hvpr det er et stort problem at de fleksible skovlhjulene soter seg og blir sittende fast. På Shell bensin stasjon i Blomsterdalen i Bergen (Knudsen som driver audiverksted) sier de at rep av turbo er noe de gjør selv, den trenger man ikke bytte, men først prøver di rensemiddel som en blander i drivstoffet. Jeg måtte pass på at det var under 7¤ tank, putte rpå 2 bokser med rensemiddel i drvstoffet og fikk beskjed om å være litt røff med gasspededalen, og bare etter noen kilometer så løsnet turboen og er nå god som ny. Passer på å kjøre rensemiddel på tanken en gang i halvåret. Har en på jobben som hadde samme problem med en Ford og han har utført samme operasjon med positivt resultat. Navn på rensemiddel husker jeg ikke men ring Shell i Blomsterdalen i Bergen ( Knudsen) Rensemiddel på tanken fører tydeligvis til ren eksos og som igjen løser opp turboen.