1 | opprinnelige versjon |
Jeg har en 2012 508 med emg og det fungerer greit. Girkassen skal være kraftig forbedret i forhold til tidligere modeller, og denne rykkingen som ofte nevnes finnes ikke hos meg. Imidlerid kjenner du giringen, men det er ikke noe problem. Det som derimot er negativt er er at kassen noen ganger kan føles klønete og urafinert. Ligger du på lavt turtal i 2 gear og møter en bakke vil girkassen ofte gire ned til første, noe som er hel greit, men dette skiftet føles ofte litt hardt da bilen stopper opp og får ett \"nykk\". Til bykjøring og landevei med 80-grense eller mer så fungerer emg ypperlig. Det er litt mer stressende på smale landeveier med mye svinger og nedbremsing for her vil kassen gire mer enn jeg ville gjort med en manuell kasse. Det kan bli litt slitsomt i lengden, men da er det bare å sette bilen i manuell og gire vanlig. Null problem.
Jeg hadde nok valgt EMG fremfor manuell igen, men om prisforskjellen opp til vanlig automat ikke er for stor så hadde jeg nok gått for det.