Revisjonshistorikk [tilbake]

[b]]Her har du litt mer info om kjente feil, mangler og problemer med Mazda CX-5 2.2D, 2012/2013 modell:[/b]

De fleste opplysningene er hentet fra australske diskusjonsforum. Det er i Australia det ruller flest CX-5 på veiene.

  • Black-out. Bilen lar seg ikke starte. Problemet er kun knyttet til norske biler med navigasjon og ryggekamera. Forhandler skifter den nordiske utgaven ut med den tyske utgaven og problemet skal da være løst.

  • Motoroljenivået stiger over max merket pga inntrenging av forurenset diesel brukt til automatisk rens av partikkelfilteret. Anbefalte sjekkintervaler er derfor hver 1000km i følge instruksjonsbok. Mazda Japan har foreløpig ingen fullverdig løsning på problemet, men omprogrammering av ECU styreenhet og ny peilepinne er straks tiltak som Mazda har innført. Generelt for alle biler vil kjøring over lengre tid med oljenivå over maks merket kunne føre til ødelagt topp-pakning og inntrenging av kjølevæske med påfølgende motorhavari og dyre verkstedsreparasjoner.

  • Sidespeilene vibrerer og blir ubrukelige ved kjøring over 100 km/t. Noen har løsnet. Det skal være laget nye erstatnings-speil som skiftes av forhandler.

  • Panseret begynner å vibrere ved hastigheter over 150 km/t på autobahn. Ingen løsning utenom å sette ned hastigheten.

  • Soltaket lukker seg ikke automatisk når tenningen skrus av. Regnvann kan trenge inn. Typisk for flere Mazda-modeller. Mazda vil ikke gjøre noe med dette irriterende problemet. Gjelder kun auto-modus.

  • Gjennomsnittlig forbruk på 2.2 Diesel rapporteres av førere å være ca. 0.8L pr. mil. Dette er en del høyere enn hva Mazda oppgir.