1 | opprinnelige versjon |
Heisann du bilinteresserte sønn! Bra at noen tar ansvar og ordner opp for foreldrene sine. HR-V har vel aldri vært det hotteste av biler på bruktmarkedet, og da CR-V tok av for fullt, ble den litt glemt. Både hos Honda-forhandlerne som hadde sin fulle hyre med å ordne køen av CR-V-interesserte – og av de som leter etter bil på bruktmarkedet.
Derfor har HR-V lenge hatt en anonym tilværelse. Det er jo heller ikke bilen som gjør mest utav seg. Men til det bruket du skisserer her, bør den være midt i blinken.
Kvaliteten er jevnt over god, og selv om firehjulstrekk-systemet er av det enkle slaget, vil de stort sett komme seg fram de fleste steder.
Jeg anbefaler å kjøpe femdørs kontra tredørs, og helst en utgave med litt utstyr. De enkle blir liksom veldig enkle...
Selv om dette er gode biler, begynner de naturligvis å trekke på årene, derfor bør du sjekke litt før du kjøper. Lenkarmer og rustne bremseskiver er en svakhet.
Mitt inntrykk er at de fleste HR-V-ene har godt voksne eiere som ikke kjører veldig mye i året. Det er en slik bil du bør få tak i, da kan det være mye bil igjen. Sjekk slitedeler og for rust og det beste er å kjøpe en bil med servicehistorie.
På bruktmarkedet får du HR-V helt ned i 20.000 kroner. Så lavt skal du ikke gå når det er viktig med et problemfritt bilhold. Men legger du rundt 150.000 kroner i det, kan du velge mellom mange fine utgaver på bruktmarkedet.
Det er absolutt mulig å prute, særlig fra privatpersoner.