Revisjonshistorikk [tilbake]

Heisann! Ja - jeg forstår godt at du lurer på dette. At oljenivået stiger er nesten alltid et dårlig tegn.
For det første jeg regner med at din Honda CR-V er en 2007 modell som er registrert i 2006, da det først var denne som partikkelfilter. Og det er dette med partikkelfilteret som liksom er mye av sakens kjerne her.

Det er nemlig slik at disse bilene får litt ekstra drivstoff for å brenne rent partikkelfilteret. På biler som går mye i småkjøring, men hyppig start stopp og køkjøring får allikevel ikke får opp temperaturen tilstrekkelig til at filteret brennes rent.

For å gjøre en lang historie kort, så havner det ekstradrivstoffet etter hvert i motoroljen og nivået stiger. Det er nok det som har skjedd i ditt tilfelle.

På biler som kjøres mye fort og langt, for eksempel i Tyskland er ikke dette noe problem i det hele tatt.

Dette skal i følge Honda ikke være noe problem så lenge serviceintervallene følges (service 1. gang i året eller hver 20 000 km - det som kommer først)

Personlig vil allikevel sterkt anbefale deg å ta et ekstra oljeskift her. Diesel i smøreolje reduserer smøreffekten betydelig og frisk motorolje er en billig forsikring mot slitasje og eventuelle sen skader, tross alt - og prisen man må betale for mye småkjøring.

Håper dette var oppklarende? Ønsker deg lykke til videre med Hondaen!

Antall visninger