Revisjonshistorikk [tilbake]

Se - der ja. Der kom riktig årsmodell. Da skal du få svar som lovet.

Jeg skjønner at du er litt skuffet over dette. Men en fattig trøst er at du ikke er alene om å oppleve slike ting.

2010-modellen har 3 års nybilgaranti. Fra 2011 fikk de 5. i likhet med de fleste andre. Ford har derfor sitt på det tørre her (rent juridisk sett) - enten vi liker det eller ei. Dette er i tillegg slitedeler. Altså deler som er bevegelige og utsatte for belastning og som derfor blir utsatt for slitasje. (Det gjelder både hjullager, bremseskiver, og ledd i forstillingen) i motsetning til for eksempel en elektronokkboks som sitter oppunder dashbordet. Det vi si at det slett ikke er sikkert du hadde fått dekket dette om du hadde hatt en bil med nybilgarantien intakt heller. Etter fire åt og nesten 70 000 km er heller ikke dette direkte uvanlig.

Det er fortssatt slik at biler går i stykker, eller blir slitt. Det må vi nok leve med. Jeg forstår som sagt at du ikke er helt fornøyd med dette. Men ser vi på det i litt perspektiv så blir bilene stadig bedre, mer driftsikre og solide.

Jeg hadde for en del år siden en gammel Renault Dauphine. I serviceboka på den så stod det at topplokket måtte av og ar ventilene måtte slipes etter 50 000 kjørte km. I tillegg ble det opplyst om at motoren skulle overhales på 100 000. Mange av disse bilene var opprustet lenge før de kom dit. Bare for å sette ting litt i perspektiv...

Mitt inntykk er at en del mennesker har litt for høye forventinger til holdbarhet. En bil er en komplisert mekanisk greie som er satt samme av tusenvis av deler - alle levert av leverandøren med det laveste anbudet - for å sette det litt på spissen.

Vi kan altså ikke forvente at biler går herfra og inn i evigheten - uten noen form for slitasje og dermed påkost, selv i 2014.

Det var kanskje ikke akkurat det du ville høre, men det er nå min, lille og personlige betrakting rundt temaet. Så kan man være enig eller uenig i det.

Når det gjelder priser så er de fleste enige om at de er hjerterå. Det gjelder dessverre ikke bare bilverksteder - men alt som skal produseres i Norge. Enten det er en veistump, døgnprisen på et gamlehjem eller altså reparasjoner av en bil.

Heldigvis så står man fritt til å velge det alternativet man selv synes er best vurdert ut i fra hva man faktisk får for pengene når det gjelder bilreparasjoner

Antall visninger